PROSES
ASAS KAUNSELING
FUNGSI KAUNSELOR
Kaunselor berperanan membantu
kliennya :
1. Memahami diri dan situasinya
2. Mengenalpasti keperluannya
3. Menerima realiti hidupnya
4. Membuat rancangan yang realistik untuk mengendalikan hidupnya, bertanggungjawab ke atas diri dan perbuatannya
5. Seterusnya menjadi individu yg berfungsi dgn sepenuhnya
CIRI-CIRI DALAM PROSES KAUNSELING
1. Temubual merupakan perhubungan individu.
2. Kaunselor dipertanggungjawabkan untuk menolong individu yang memerlukan bantuan.
3. Orang yg ditemubual itu menghadapi masalah yg tidak dapat diselesaikan sendiri.
4. Kesejahteraan dan kepentingan orang yg ditemubual merupakan pusat perhatian.
5. Kedua-dua individu yg terlibat dlm temubual itu berkehendakkan membincangkan penyelesaian terhadap masalah dan kesulitan yang dihadapi oleh orang yang ditemubual.
1. Memahami diri dan situasinya
2. Mengenalpasti keperluannya
3. Menerima realiti hidupnya
4. Membuat rancangan yang realistik untuk mengendalikan hidupnya, bertanggungjawab ke atas diri dan perbuatannya
5. Seterusnya menjadi individu yg berfungsi dgn sepenuhnya
CIRI-CIRI DALAM PROSES KAUNSELING
1. Temubual merupakan perhubungan individu.
2. Kaunselor dipertanggungjawabkan untuk menolong individu yang memerlukan bantuan.
3. Orang yg ditemubual itu menghadapi masalah yg tidak dapat diselesaikan sendiri.
4. Kesejahteraan dan kepentingan orang yg ditemubual merupakan pusat perhatian.
5. Kedua-dua individu yg terlibat dlm temubual itu berkehendakkan membincangkan penyelesaian terhadap masalah dan kesulitan yang dihadapi oleh orang yang ditemubual.
ASAS KOMUNIKASI DALAM KAUNSELING
1. Lisan
2. Bukan Lisan
KEMAHIRAN KAUNSELING
1. Tingkahlaku memberi perhatian.
- menentukan kedudukan klien
- relaks secara fizikal
- menjaga postur
- air muka
- pertemuan mata
- mimik muka
- memberi perhatian apa yg diperkatakan oleh klien
- menggalakkan klien bercakap
- galakan dalam pertuturan
2. Kemahiran mendengar.
- mendengar secara fizikal
- mendengar dengan perasaan
- mendengar dgn psikologi
- mendengar secara fizikal
- mendengar dengan perasaan
- mendengar dgn psikologi
3. Kemahiran temubual.
- pembukaan temubual
- penyusunan pertanyaan
- membantu klien menggambarkan isi hatinya
- giliran bercakap
- pemilihan kata-kata
- pembukaan temubual
- penyusunan pertanyaan
- membantu klien menggambarkan isi hatinya
- giliran bercakap
- pemilihan kata-kata
- menamatkan temubual kaunseling
4. Gambaran perasaan : Empati.
5. Parafrasa.
6. Merumuskan perasaan.
7. Kesenyapan semasa kaunseling
8. Komunikasi tanpa bahasa termasuk gerak geri badan
- bertambah atau berkurangnya tenaga bertutur (keraguan atau kemarahan)
- fonem (tekanan atau keraguan)
- serak (tekanan jiwa yg berat)
- kecepatan atau kelambatan tempo perkataan (keresahan atau kemarahan)
- pergerakan badan atau tangan
No comments:
Post a Comment